המגזין
עיתון עיצוב  
 
 
נערה

גיפ 7

גיפ 2

domus

גיפ 21

גיפ 50

d

domus



אוריין

d

d

domus

domus

bob dylan

face

domus

d

בלון





     
שכבות של חוויות בקיר אחד

אלמנטים נעים בעיצוב חללי מגורים


אדריכלית נעמי שמחוני

קירות המורכבים ממסכים הניתנים להזזה ושינוי מאפשרים לבצע בכל חדר בבית פעולות שונות במהלך היום. כך הבית משתנה במקביל לתנועת הדיירים. תכנון: היידי ארד אדריכלים

צילום
דירה בשיכון דן
עמית גירון
בית במושב הבונים
שי אפשטיין
דירה בתל ברוך צפון
מאיה שנברר וציפי יעצב חן

הקרבה למרכזי הערים מהווה עבור רבים מאיתנו מרכיב מרכזי בבחירת מקום המגורים. אורח החיים העירוני משמעותי דיו כדי שנסכים להתפשר למענו על מימדי הדירה. חיים בבית קטן מציגים למתכננים הזדמנות לפיתוח רעיונות גדולים: לעצב בית שלא יחסר בו מאומה בשטח מצומצם. "בית חכם" בקשר זה, הינו בית רב תכליתי, המאפשר לנצל כל חלל למגוון שימושים, וכך להשיג חוויות מגורים מגוונות ותחושת מרחב.
שלושה אלמנטים נעים בבתי מגורים שתוכננו על ידי אדריכלית היידי ארד מלמדים כיצד אפשר להשיג חוויות מגורים עשירות בשטח מוגבל.
האלמנטים הנעים בחלל, מתאימים את החללים לשימושים שונים ולשעות שונות. קירות המורכבים ממסכים שכבתיים הניתנים להזזה ושינוי, בשילוב תאורה, צבע, חפצים ויצירות אמנות — מתוכננים כחלק מתפיסת מגורים כוללת.

חלל המגורים כתיבת הפתעות
בדירת מגורים ששופצה בשיכון דן, נדחסו שני בתים עמוסים בחפצים לחלל אחד. הקיר המרכזי בסלון תוכנן כך שיאחד את שני העולמות ויחבר בין פעילויות ושימושים שמתקיימים בדרך כלל בחללים נפרדים: עבודה, אירוח ושהייה משותפת בחיק המשפחה. קיר נייח, רגיל למראה, עליו נתלה ציור של אמן יפני בן המאה ה-19, שבצדדיו מוצגים מספר פסלים — מתגלה כמחיצה נעה המסתירה מאחוריה מסך פלזמה. משטח לבן נוסף, מימין למסך, מסתיר מאחוריו ארון בו מאוכסן אוסף התקליטים של המשפחה. אלמנט נייד שלישי, הנראה גם הוא במבט ראשון כקיר לבן פשוט, נפתח לבר משקאות אדום. אלמנט זה נע על ציר סיבובי ולכן בפתיחתו הוא ניצב לקיר, יוצר חלוקה חדשה של החלל וממקד אליו את מלוא תשומת הלב.
בדירה בתל ברוך צפון, בפינת חדר מגורים המעוצב בקו מינימליסטי, מתגלה אלמנט הנראה במבט ראשון כמו דלת לבנה כחלל של בר משקאות. האלמנט נפתח למחיצה הממוקמת בניצב לקיר, וכך יוצרת חלל אירוח המתהווה בחדר המגורים עם הגעת האורחים. האלמנט השטוח במבט ראשון, מתוכנן בהתאם למידותיהן של הכוסות המרובות השמורות בו. בבית פרטי במושב הבונים מאפשרים האלמנטים הניידים להשיג שלוש מטרות: יעילות אקלימית; שימוש רב תכליתי בחלל; ויצירת רצף המשכי בין פנים וחוץ. כדי להרגיש את הקרבה לחוף הסמוך, נבנו החזיתות הפונות לים מזכוכית. כדי להקנות לדיירי הבית פרטיות, בחזית הפונה אל בתי השכנים נעשה שימוש במשטחים ניידים מעץ ומגבס הממוקמים לאורך החזית הדרום-מערבית, הפונה לים. משטחים אלו קבועים במסילות המשולבות בתקרה, ורתומים לגלגלים המקלים את תנועתם על הרצפה. המשטחים הניידים מאפשרים לדיירים חופש מקסימאלי בקביעת מידת הפתיחות של החלל אל סביבתו בהתאם לשעה ולשימוש. המסכים מאפשרים גם לצמצם את חדירת קרני השמש המערביות הנמוכות, וכך למנוע סנוור מבלי להוסיף תריסים ווילונות. נוסף על ההיבטים הפונקציונליים, המשטחים הנעים מספקים הזדמנות נדירה לדיירים לעצב את הנוף המתמזג בחלל ביתם, נוף הממוסגר מחדש בכל רגע באמצעותם. שימוש רב תכליתי נוסף נעשה באמצעות אלמנט נייד בחדר השינה. המשטח החבוי בתוך הארון נע על ציר, מוסת ממקומו והופך לשולחן עבודה. חדר השינה הופך אם כן לחלל עבודה בהסטה קלה. אלמנט זה מאפשר לנצל את חדר השינה גם בשעות היום, וכך לחסוך את החלל המוקצה בבתים רבים לפינת עבודה. כך מתאפשר שימוש עשיר ומגוון בחלל הבית.

מיפן למודרניזם
ראשיתו של השימוש באלמנטים ניידים במבנים באדריכלות היפנית המסורתית; אדריכלות הצומחת מתוך ערכי פשטות, יעילות, הרמוניה, כלכלה ויופי. ערכים אלו באים לידי ביטוי בתכנון חללים מינימליסטיים באמצעות שימוש באלמנטים קלים וניידים, המקנים לבית את אופיו המיוחד.
חלל הבית היפני המסורתי נזירי למראה: הרצפה נתפסת כרהיט, ומשמשת לישיבה, לשינה ולאחסון (המוסתר באמצעות משטחים ניידים מתחת לרצפה), כך שלא נדרש שימוש בכיסאות ובמיטות. עם זאת קיימים בבית רהיטים ניידים, המאפשרים לשנות את החלל ולקיים בו פעילויות מגוונות, כמו אירוח, אכילה ושינה. כך מונכח קצב החיים היומיומי בחלל הבית. מקורן של המחיצות הנעות, הנקראות Fusuma ו-Shoji, באדריכלות היפנית המסורתית. שלא כמו בבניה המערבית, המקצה חלל נפרד לכל פעילות, השימוש במחיצות הניידות מאפשר לקיים באותם חללים פעילויות שונות, באמצעות חלוקה פנימית וורסטילית. כך למשל, הציוד המשמש בלילה לשינה מתקפל ונאסף בבוקר ומשמש כחלל מגורים. מחיצות אלו מתפקדות בו זמנית כדלתות, כחלונות וכקירות. אלו אלמנטים פונקציונליים, לא קונסטרוקטיביים, המיוצרים מחומרים קלים כמו מסגרות עץ ונייר אורז.
בראשית המאה העשרים, חדרו השפעות יפניות לארכיטקטורה המודרנית המערבית. ההשפעות ניכרות בפיתוח אלמנטים ורסטיליים, בעיצוב מינימליסטי, בשימוש בחומרים טבעיים וקלים, ובהדגשת המחברים בין המשטחים והחומרים השונים כערך אסתטי. אחד האיקונים האדריכלים המודרניסטיים המביע זאת הוא בית שרדר (Schröder House, 1924), בתכנון האדריכל ההולנדי גריט ט. רייטוולד (Rietveld). מבנה מודרניסטי זה, ממזג את השפעות האדריכלות היפאניות המסורתית עם עקרונות קבוצת הדה-סטיל (בהולנדית: "הסגנון") עמה נמנה האמן פייט מונדריאן. האדריכלות של ריטבלט "מתרגמת" את הציור של מונדריאן למרחב התלת מימדי: בית שרדר הוא בית המורכב ממשטחים עצמאיים המנותקים זה מזה במכוון. השימוש במשטחים המנותקים מודגש באמצעות השימוש בצבעים ראשוניים. את חלל הקומה העליונה ניתן לחלק לחדרי משנה באמצעות מחיצות ניידות, כך התפתח אלמנט אדריכלי פונקציונאלי מתוך משטח הציור.

מיפן והדה-סטיל אל הקירות הניידים
בתכנון האלמנטים הנעים של ארד ניכרות השפעות מן האדריכלות היפנית המסורתית ומבית שרדר. בנוסף לכך, ניתן לשרטט קשר בין ה'טוקומונות' — נישות בנויות הממוקמות בחללי האירוח בבית היפני המסורתי, המיועדות להצגה של סידורי פרחים וציור מסורתי, שמבוצע על בדים תלויים — לבין האלמנטים הניידים בתכנונה של ארד. הטוקונומה נחשבת לאזור החשוב בחלל ולצידה מקובל להושיב אורחים מכובדים. באדריכלות של ארד המשטחים הניידים ממזגים בין האינטימיות של חלל המגורים ובין מעמדו הייצוגי כחלל מארח. האלמנטים הניידים, הצבעוניים והמוארים, משלבים בין הצבעוניות של סידור הפרחים המסורתי לבין המסכים, המאפשרים לבחור לכל פעילות המתקיימת בבית את הסט המתאים לה: בין אם מדובר בטלביזיה, בפינת האירוח, ביצירות אמנות, או במבט אל הים.
באדריכלות של ארד קיימת הפשטה מזן מיוחד: המשטחים הנעים מפרקים את האלמנט היסודי ביותר באדריכלות, הקיר, לשכבות המרכיבות אותו, ומלמדים כי באמצעות עיצוב מחדש של אלמנט אחד ניתן להפיק שינוי מהותי בחוויה ובשימוש בחלל כולו. הפירוק כאן לא בוחן את היחס בין האמנות והאדריכלות כשתי דיסציפלינות שונות אלא משקף חיפוש אחר שיתופי פעולה חדשים ומיזוג הדדי בין התחומים כדי להפיק את המירב מהחללים העומדים לרשותנו.

 


לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות תגובה לכתבה
1. שכבות של חווית קירות אין דברים כאלה
כסטייליסטיט ויועצת טדמית וכעט אני גם לומדת הום סטיילינג מאוד אהבתי את הראיון של הקירות אשמח להיפגש ולהיתרשם יותר הנייד שלי 0526005353 והאימייל
בן דו אנט (02/12/2013)
2. שכבות של חווית קירות אין דברים כאלה
כסטייליסטיט ויועצת טדמית וכעט אני גם לומדת הום סטיילינג מאוד אהבתי את הראיון של הקירות אשמח להיפגש ולהיתרשם יותר הנייד שלי 0526005353 והאימייל
בן דו אנט (02/12/2013)
3. גרפיקה מזעזעת
הגרפיקה במגזין הזה מזעזעת - אותיות קטנות, אין חלוקה לפסקאות ובקיצור לא ניתן לקרוא את הטקסט, וגם אין שום גרפי קשר בין התמונות לכתוב. בקיצור - על עיצוב גרפי שמעתם?
דנה (27/01/2015)

          שכבות של חוויות בקיר אחד



שכבות של חוויות בקיר אחד



שכבות של חוויות בקיר אחד



שכבות של חוויות בקיר אחד



שכבות של חוויות בקיר אחד



שכבות של חוויות בקיר אחד



שכבות של חוויות בקיר אחד



שכבות של חוויות בקיר אחד



שכבות של חוויות בקיר אחד



 

דינה שהם // עיצוב תקשורת חזותית        בניית אתרים // QualityNet        כל הזכויות שמורות // מתחמי עיצוב בע"מ