המגזין
עיתון עיצוב  
 
 
נערה

גיפ 7

גיפ 2

domus

גיפ 21

גיפ 50

d

domus



אוריין

d

d

domus

domus

bob dylan

face

domus

d

בלון





     
בית

בניה חדשה של בית דו משפחתי 350 מ"ר 2 קומות +מרתף.


אדריכלית לילך גורפונג

המגרש ממוקם  בשכונה חדשה בעיר ותיקה בשרון. מדובר בסביבה חדשה, מקום בהתהוות, שנוצרת עכשיו, ומהווה בעצם דף חלק "טבולה ראסה". מקום נטול הקשרים, עקבות וזכרונות. אין למה להתייחס ובמה להתחשב רק מגרש ריק ב"ים" של מגרשים ריקים שפה ושם משובץ בהם בית כזה או אחר.

מהמקום הנקי הזה, ללא מגבלות מצד אחד אך גם ללא עוגנים מן הצד השני , מקום חופשי ומשוחרר, הגענו לתכנון. בהעדר עוגן סביבתי מקומי, האחיזה עברה לדייר, הלקוח, מי שעומד לגור בבית. הדיירים, בהשקפתם ודרך חייהם היוו את אבני היסוד בתכנון. התפיסה היא מינימליסטית ונקייה , מדוייקת וכנה. הן ברמת החלל והמסה והן בבחירת החומרים במתכונתם הטבעית והחפה מקישוטים. שפה ארכיטקטונית שנולדה ונבנתה בהתאם ובמקביל לתכונות האופי והרצונות של בעלי הבית.
החיפוש אחר נקודת אחיזה רעיונית בתוך החופש הוביל לביסוס ויצירה של עמוד שידרה, חזק וברור ובו חוליות המתקיימות בהרמוניה זו לצד זו, המוגדרות דרך מסה, חלל וקו מבט. המסה מורגשת ומודגשת מהרחוב ומגדירה את המיכל, אבל בתוך הבית המסה נעלמת ומוחלפת בחלל, במרחב הפתוח ובמבט האינסופי וחסר הגבולות. המבנה הוא של שדרה מרכזית, ראשית, שנשארת חשופה מדלת הכניסה עד לחצר האחורית וממנה התפצלויות לפונקציות השונות כמו הידרה. כמו בעיר יוצאים  מן ה"שדרה" סוגים שונים של מעברים: ראשי, הכניסה הראשית, משני, הכניסה מהחניה, הציר הוורטיקאלי, לקומות וכו'.
החוליה הראשונה היא דווקא המטבח, שממוקם מיד בכניסה. שמקבל את הבאים, הן מהכניסה הראשית והן את הנכנסים מהחניה (הכניסה המשנית) ויוצר את החיבור בינהן. ללא הכנות וטקסים, המטבח מקבל את פני הנכנסים שמגיעים היישר ללב ליבו של הבית, והוא מהווה את הרובד המשפחתי הראשון.
החוליה השניה מהווה חדר המשפחה, עם דגש על החיבור והקרבה למטבח ולגרם המדרגות. ומאפשר מבט פרטי של דיירי הבית. החלל הזה "יודע" להיפתח ולהיחשף לשדרה המרכזית ובכך גם לשאר החוליות (כאשר משאירים את דלתות הזזה פתוחות לרווחה) או להסגר למשהו פרטים ואינטימי, ע"פ צורכי הדיירים.
החוליה השלישית, שמהווה בעצם עמוד שדרה נוסף, בתלת מימד. ציר ורטיקלי שמתפצל מן השדרה המרכזית וממנו יוצאות הקומות אשר מהוות את החוליות  במישור האנכי. גרם המדרגות בנוי ממדרגות בטון זיזיות כמו "מרחפות" שיוצאות מקיר מרכזי אחד ומדגיש את הקונספט של ההידרה ואת כנות החומר בדיוק החומרי והקונסטרוקטיבי. את גרם המדרגות תוחמים ומצד אחד קיר הרשת ומצד שני קיר זכוכית המאפשרים את קשר המבט בין הפונקציות. דבר נוסף ששומר על חופש המבט היא העובדה שהמדרגות בנויות כמרחפות ומאפשרות מבטים בין הקומות. העין חופשיה לטייל בין החללים השונים במרחב .
החוליה הרביעית והמורכבת, היא הסלון, שמקבל ביטוי גם בתלת מימד. בציר ההוריזונטלי, כחלק מחוט השדרה של קומת הקרקע בחיבור לפינת האוכל ולחוץ וכן בצורת האופק הפתוח, המבטים והשקיפויות בין הפנים והחוץ. בציר הורטיקלי הסלון מקבל חלל כפול, עם קשרי מבט לקומה העליונה. השילוב בין אלמנט וורטיקלי בחלל ואיגוד של מערכות המיזוג והתאורה מתבטא, לדוגמא, בחריץ שמתחיל ברצפה עולה לאורך הקיר ומתקפל לתקרה. קיר הרשת שמאפשר שעולה עד לתקרת החלל ומאפשר את הקשר והמבט בין הפונקציות, הסלון המדרגות והמטבח.
גרם המדרגות מוביל אל הקומה העליונה, קומת המגורים. שם ממוקמים סוויטת ההורים וחדרי הילדים .המחשבה על המבט האינסופי והאור מתקיימת גם בחללי המגורים הפרטיים, מחלל המבואה המקבל אותך בקומה העליונה ומאגד סביבו את החדרים, ניתן לצפות החוצה מחלון גדול שממסגר את הנוף וצופה אל האופק.
החוליה החמישית היא החוץ. רצפת הבטון של כל הבית ממשיכה החוצה ומהווה את המשכו של הפנים לחוץ. משטח הבטון הממשיך את הסלון הפנימי מהווה בעצם את ה"סלון החיצוני" שבינהם חוצצת / לא חוצצת ויטרינת הזכוכית הפנים והחוץ מנהלים דיאלוג של סימטריה. כשמעליו הפרגולה המקרה, ה"סלון החיצוני" הופך למקום ביניים המשלב איכויות של פנים וחוץ גם יחד. ומוסיף לטשטוש בין המצבים.
החוליה השישית, פינת האוכל נמצאת על תפר בין החלל הכפול ובין החוץ ויוצרת מקום מפגש משפחתי, אינטימי וטקסי.
חומרי הגמר בקומה הזו גם הם ממשיכים במצבם  הטבעי.הקומה מחופה פרקט עץ טבעי (שבחדר ההורים גם מטפס על הקיר ויוצר את גב המיטה). קיר הבלוקים שיוצר את החיבור במבואה בין חדר ההורים לחדר הילדים , נשאר חשוף ובמצב הטבעי ו"האפור".
כל חוליה, פונקציה, עומדת בפני עצמה אך הן גם מקיימות בינהן מערכת קשרים.מערכת הנעה בין קשרי מבט בלבד, דרך קשרי תנועה מתוך הציר המרכזי, ועד לקשר ישיר של פונקציות הנפתחות זו לזו וחופפות עד לטשטוש מוחלט בינהן.לדיירים יש היכולת לשלוט במצבים השונים, לחסום או לאפשר מבט,קול, אור, תנועה.
האלמנטים של התכנון נבעו ישירות מצרכי המשפחה וכתוצר ישיר של דרך החיים והאמונות של בני הבית. החל במיקום הפונקציות והקשרים בינהן, דרך התנועה בבית, האור, וכלה בחומרים במתכונתם הגולמית ודרך השימוש בהם ועד פרטי הפרטים. כל אלה  נרקמו ונשזרו עבורה לכדי הבית.

רשימת המעורבים בתכנון :

 אדריכלית  לילך גורפונג
 צוות המשרד:  אדריכלית רחלי אבני, ליאת פלד, יהב לדרר, עתליה גרינברג
 מהנדס בנין –  נחום ליברמן
 מהנדס אינסטלציה – איתן אלמסי
 קבלן מיזוג אויר – שלמה קועז
 מפקח \ קבלן ראשי – ירון עדן
 יועץ תאורה – טל חזן- light in
צלם – עמית גרון

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות תגובה לכתבה
1. כתבה של לילך גורפונג
כתבה מעניינת ומהנה (ולא כי כתבה אותה כלתי היקרה).
תחיה גורפונג (07/06/2014)
2. ריצוף
אפשר לכתוב לי מה זה הריצוף במדויק תודה מראש
מזרחי זהבה (12/12/2014)
3. UXaTwUhtYafdErX
Stands back from the keyboard in amemzeant! Thanks!
l5UycishS9 (13/05/2016)

          בית



בית



בית



בית



בית



בית



בית



בית



בית



בית



 

דינה שהם // עיצוב תקשורת חזותית        בניית אתרים // QualityNet        כל הזכויות שמורות // מתחמי עיצוב בע"מ